טיפול DBT

טיפול התנהגותי-דיאלקטי (DBT) הוא טיפול מבוסס מחקר, חדשני וייחודי, שפותח ע"י פרופ' מרשה לינהאן, מאוניברסיטת וושינגטון שבסיאטל ארה"ב. מרשה לינהאן, שבעצמה אושפזה במוסד פסיכיאטרי בנעוריה, שמה לה למטרה לעזור לאנשים אחרים להפחית את הסבל שבחייהם.ן (ובמילים שלה: "לצאת מהגיהנום"), כפי שהיא הצליחה לעשות עבור עצמה.

הטיפול ההתנהגותי-דיאלקטי התחיל כטיפול המיועד לאנשים המתמודדים עם אובדנות כרונית, במטרה לסייע להם לבנות חיים ששווה לחיותם. במהלך השנים הטיפול ממשיך להתפתח ויעילותו נחקרת בקרב אוכלוסיות שונות. מחקרים אלה מצאו יעילות גבוהה של DBT בטיפול באנשים המתמודדים עם אובדנות, פגיעה עצמית, התמכרויות, הפרעות אכילה, הפרעה בתר חבלתית (PTSD), הפרעה בתר חבלתית מורכבת (CPTSD), קשיים בוויסות רגשי, דיכאון ועוד. הצלחותיו של הטיפול עם אנשים שבעיותיהם הרגשיות מקשות עליהם גם בתוך הקשר הטיפולי מביאות להגדלת תפוצתו ברחבי העולם, להתאמתו לאוכלוסיות המתמודדות עם מגוון רחב של קשיים ובכך מאפשרות לסייע לאלפים רבים של אנשים ברחבי העולם לחיות חיים שווה לחיותם, כפי שהם מגדירים אותם.

הטיפול ההתנהגותי-דיאלקטי משלב בתוכו את עקרונות הטיפול ההתנהגותי הרדיקלי, שעוזר לא.נשים ללמוד התנהגויות חדשות, לעצב את התנהגותם ואת סביבתם  ולהשתמש בפתרון בעיות יעיל; וכן עקרונות מתוך זן-בודהיזם, הרואה את הסבל כחלק מחיינו האנושיים, את כולנו כשווי ערך וכתלויים זה בזה ואת הדרך שלנו אל חיים טובים יותר כקשורה קשר הדוק ביכולתנו לעבוד בצורה יעילה עם התודעה שלנו. הטיפול משתדל לשמר בכל עת את המתח הדיאלקטי שבין קבלה ושינוי, שבין תיקוף חוויות פנימיות של האדם לבין הדחיפה לשימוש בפתרון בעיות יעיל.

הטיפול ההתנהגותי-דיאלקטי מושפע גם מהפילוסופיה הדיאלקטית הגורסת, בין השאר, ששינוי הוא תוצר של יחסי גומלין והוא בלתי נמנע, ושאין אמת אחת. הפילוסופיה הדיאלקטית בDBT מעודדת אותנו לראות בעמדתו של כל אדם את גרעין האמת שנמצא בתוכה. בנוסף, היא מעודדת אותנו להיות גמישים ולאמץ DBT JAZZ, שמשמעו: התאמה של הטיפול למטופל ולמטפל, כל עוד נשמרים עקרונותיו הבסיסיים של הטיפול.

טיפול התנהגותי-דיאלקטי סטנדרטי כולל ארבע אופנויות טיפול מרכזיות:

טיפול פרטני שבועי
(50-60 דקות בשבוע).

קורס אימון מיומנויות שבועי,
שניתן באופן פרטני ו\או קבוצתי והמתמקד במיומנויות קשיבות (Mindfulness), יעילות בינאישית (interpersonal effectiveness), וויסות רגשי (emotion regulation) ועמידות במצוקה (distress tolerance).

אימון טלפוני (phone coaching) הכולל שיחות טלפון קצרות עם המטפל הפרטני, במטרה לעשות הטמעה של המיומנויות הנלמדות בתוך חייו של המטופל.

קבוצת עמיתים למטפלים, שמספקת תמיכה ומרחב לשיפור המיומנויות הטיפוליות, על מנת לוודא שהמטופל מקבל את הטיפול היעיל ביותר.

בעשורים האחרונים מטפלים וחוקרים DBT מפתחים התאמות של DBT לאוכלוסיות שונות (ילדים, בני נוער ובני משפחה, בתי ספר, אנשים שחוו אירועים טראומטיים, מחלקות אשפוז ועוד). טיפולים אלה מבוססים על DBT סטנדרטי ולרוב כוללים שינוי באופנויות שהוצגו כאן.

אנו מזמינים אתכם להעמיק את מסע ההיכרות שלכם עם הטיפול ההתנהגותי-דיאלקטי באמצעות החומרים שבאתר.

דילוג לתוכן