מפתחת הגישה, פרופ' מרשה לינהן

ארבעה אלמנטים מרכיבים יחדיו את טיפול ה-DBT הסטנדרטי (המתבצע במסגרת שאינה אישפוז): פסיכותרפיה פרטנית  למידת ארבעת אשכולות המיומנויות לויסות רגשי, אימון טלפוני בזמן אמת, וקבוצת היוועצות עבור צוות המטפלים. בכך, נבדלת הגישה מגישות טיפוליות המורכבות לרוב מאחד מן האלמנטים הללו בלבד, למשל טיפול פרטני

מרשָׁה לינהאן נולדה בשנת 1943 בטולסה, העיר השנייה בגודלה באוקלהומה, ארצות הברית. היא גדלה במשפחה קתולית אדוקה מן המעמד הבינוני, לאב שעבד בתעשיית הנפט ולאם שעסקה בגידול ששת הילדים.

מרשה הייתה ילדה נבונה ומוכשרת, ניגנה בפסנתר ונחשבה לתלמידה טובה, אבל מצד אמה, היא חשה מבוקרת על שאינה רזה ומטופחת כמו אחותה – אלין. בעניינים רבים, גישתה של אמה כלפיה הייתה ביקורתית; היא תמיד מצאה משהו להעיר לגביו. אין ספק שרצתה בטובתה של מרשה, אבל הערותיה שידרו לבתה מסר חד־משמעי: את חייבת להשתנות. לא תוכלי להישאר כפי שאת. אלא שמרשה לא הצליחה להיות מישהי אחרת, וככל הנראה, גם לא באמת רצתה. היא תמיד נשארה היא, חריגה בנוף המשפחתי, וזה לא הספיק כדי שאמה תהיה מרוצה וגאה בה. במילותיה שלה, בכל מקום היא נטתה להרגיש "שושנה בערוגת צבעונים".

בשנת הלימודים האחרונה בתיכון החל מצבה הנפשי של מרשה להידרדר. היא הלכה והסתגרה, עד שכבר לא יכלה עוד להסתיר את הסערה המתרגשת בתוכה. בגיל שמונה עשרה, רגע לפני סיום הלימודים, היא אושפזה בבית החולים הפסיכיאטרי " The Institute of Living ", ונותקה ממשפחתה ומסביבתה.

האשפוז הפסיכיאטרי של מרשה היה קשה וממושך, וברובו התרחש במחלקה הסגורה. מרשה נחשבה לאחת המטופלות הקשות ביותר במוסד, טופלה בשלל תרופות, ואף בנזעי חשמל. מאומה מאלה לא תרם לשיפור במצבה; קרן האור היחידה בחייה בתקופה ההיא הייתה ד"ר ג'ון אובראיין, הפסיכיאטר הצעיר שטיפל בה.

בגיל 20, לאחר שנתיים של אשפוז קשה וסוער עם מגוון אבחנות פסיכיאטריות, מרשה משתחררת. והיא חלשה: אישה צעירה ומלאת גוף, מאזוריה הנידחים והנשכחים של אמריקה, חסרת גינונים בין־אישיים (מה שלימים היא תכנה "מיומנויות"); נוטה לסגנון ישיר, בוטה, אימפולסיבי, נטולת משאבים חומריים.

הייתה זו עבורה חידה גדולה לפצח – מה השתבש והפך אותה ואת התנהגותה לסוערת כל כך? מה בסיפור החיים שלה היה יכול להסביר את אין־סוף הפגיעות העצמיות, את הניסיונות האובדניים הקשים הנשנים וחוזרים, ואת ההתנהגות שלוחת הרסן שהצריכה בידוד והגבלה פיזית בחלק גדול מתקופת האשפוז שלה?

מרשה הפכה את חידת חייה למסע של שליחות: "אם הצלחתי בסופו של דבר להוציא את עצמי מן הגיהינום, היה זה לשם מטרה אחת: כדי לחזור לשם ולהוציא עוד ועוד אנשים נוספים".

בשנת 201, ראה אור ספרה הממואר של מרשה לינהן "לבנות חיים אשר ראוי לחיותם" – , 'Building a Life Worth Living: A Memoir.

בד בבד עם סיפור מחלתה והחלמתה, מגולל ספרה של מרשה לינהאן את תולדותיה של השיטה הטיפולית החדשנית שהיא פיתחה, חקרה, ניסחה והרכיבה : Dialectical Behavioral Therapy  – הטיפול הדיאלקטי התנהגותי (DBT).

על פניו, עוסק הספר בשלושה ממדים משיקים: הממד הראשון, סיפור חייה המרתק ורב התהפוכות של מרשה, סיפור המגולל תהליך התמודדות עם הפרעה נפשית עד להחלמה. הממד השני – סיפור בריאתה של שיטת הטיפול הייחודית למן התהוותה ועד הפיכתה לשיטה מקובלת עם הצלחות מוכחות וזכייתה של מרשה בהכרה בין־לאומית ובתהילה. בין לבין, שוזרת המחברת את הממד השלישי – עיקרי המיומנויות לוויסות רגשי. העובדה שמיומנויות אלה נמסרות ממקור ראשון, על ידי מי שלא הציעה דבר למטופליה קודם שבדקה אותו לעומק על עצמה, מאפשר לקוראים להבין את ההקשר שבו נרקמו ועוצבו המיומנויות לוויסות רגשי.

אולם, מלבד שלושת הממדים הגלויים הללו, לאורך הקריאה התוודעתי לקיומו של ממד רביעי, העשוי ככל הנראה מתערובת של "חומרים" וערכים כמו נחישות, מחויבות, חתירה לניצחון, חוסן אישי וגם יכולת הקרבה.

בראש ובראשונה, עוסק המרכיב זה במטפל, אשר מקדיש את עצמו למטופל. תחילתו של טיפול במטופל סוער תלווה פעמים רבות בסערה כלשהי גם בחייו של המטפל, סערה אליה הוא נכנס מרצונו החופשי. כאמור, מרשה לינהאן רואה בעבודתה הגשמת ייעוד – להציל אנשים מן הגיהינום, שהרי לשם כך הצילה תחילה את עצמה. ובכן, קריאה בספר ממחישה היטב כי הציפייה שאדם המתקרב לאש – גם אם רק כדי להציל את זולתו – לא יסתכן בעצמו ולא ייפגע, אינה מציאותית; נהפוך הוא. עלינו לקחת את האפשרות שהוא יפגע ברמה כזו או אחרת כסבירה. לעיתים נדמה שבמקביל לתיאור חוויותיה כמטפלת, מרשה בודקת גם את המחויבות של קוראיה, ומאתגרת אותם. אני מתאר לעצמי שרבים מהקוראים בספר יחושו רתיעה לנוכח האפשרות שייקלעו לטיפולים שכאלו. בכך, מרשה מיישמת אסטרטגיה מוכרת, המצויה בשימוש רב ב-DBT  "הדלת בפרצוף". היא מאתגרת אותנו, המטפלים, לאורך הספר, כאילו שואלת: לשם מה לכם כל זה? זו עבודה מפרכת, מסביב לשעון, התקדמות המטופל צפויה להיות איטית, ואתם עלולים לאבד את המטופלת הזו שהשקעתם בה כל כך הרבה. האם אתם בטוחים שברצונכם להיכנס להרפתקה שכזו?

האחריות שמרשה חשה כלפי הגישה שפיתחה היא כה עזה, עד שנדמה כי היא מבקשת למיין בעצמה את לוחמי החוד בצבא שהקימה, כמו אומרת: "אהיה הוגנת איתכם. לא אשקר. אם אתם חושבים שיהיה לכם קל לטפל באנשים הללו – זה לא המקום בשבילכם. אם תרצו להצליח לטפל במטופלים הקשים הללו באמצעות הגישה הזו, תיאלצו לעבוד קשה יותר מאי פעם".

הטיפול, על פי שיטתה, שוב ושוב מציב אותנו, המטפלים, במרכזם של צומת ושל הכרח בבחירה. מימין – אזור מוכר יחסית. משמאל – יער אפל של חוסר ודאות.

הרוח העולה בספרה זה מתכתב עם משפט הפתיחה שלה בפתח המדריך להעברת מיומנויות לוויסות רגשי (DBT skills training manual) בגרסת 2015. למעשה, כבר שם היא מדברת בבירור על מרכיב המחוייבות הרדיקאלית למטופליה:

When I teach my graduate students—who work with complex, difficult-to-treat individuals at high risk for suicide—I always remind them that they can choose whether to look out for themselves or to look out for their clients, but they cannot always do both. If they want to look out for themselves at a possible cost to their clients, I remind them that they are in the wrong profession.

I dedicate this book to all those who have found the courage to carry on this work at a possible cost to themselves.

ובכן, אומרת מרשה, "אני מקדישה ספר זה למי שמצאו את האומץ לקחת את המשימה הזו, חרף סיכון עצמי…". בשפה ההתנהגותית – היא מבקשת להעניק חיזוק, עידוד ובידול לאלו שיבחרו בפנייה בת הסיכון, וזאת במטרה לעצב התנהגות מטפלים.

ב"הפוך על הפוך" מהפרוצדורה הנהוגה, שבה חותם המטופל על הסכמתו לביצוע הליך רפואי, מרשה דורשת דווקא את חתימתו של המטפל על הסכמה מדעת.

על מנת לעמוד באתגרי הטיפול, מציעה מרשה  הן למטפל והן למטופל לשאוב כוח והשראה מעולמות רוחניים. כמי שגדלה והתחנכה לאורה של הנצרות הקתולית, ואף שקלה ברצינות להקדיש לכך את חייה, נושא האמונה הוא נדבך מרכזי בהווייתה של מרשה, והיא משתפת את הקוראים ב"רומן" המתמשך שלה עם אלוהים. לאורך השנים נצבעת אמונתה בגוונים שונים, מרכזים רוחניים המשמשים לה עוגן מתחלפים, והיא מוצאת את אלוהים באופנים ובמקומות שונים. 

אחד המסרים החשובים שמרשה מבקשת להעביר הן למטפלים והן למתמודדים הוא כי הפסקת הסבל אינה מטרה בפני עצמה; אדם המבקש להיחלץ מהגיהינום האישי זקוק למטרת־על, אשר תהווה את כוכב הצפון של מסע החילוץ. לפיכך, השלב הראשון בכל טיפול צריך להיות שלב של יצירת חלום של חיים אחרים, טובים יותר ובעלי משמעות.

מטפלי DBT מכירים מנסיונם עד כמה גדול הוא הקושי של מטופלים לפתח ציפיות לגבי היתכנות של חיים אחרים וטובים יותר – קושי שמקורו כמובן באין־סוף ניסיונות אמיצים שהסתיימו במפחי נפש ובאכזבה, שנצרבו בזיכרון ובתודעה והמהווים תמרור של אזהרה חמורה: "סכנה, תקווה לפניך".

שמונה הנחות הבסיס של הטיפול הדיאלקטי (לקשר למאמר נפרד) התנהגותי כפי שנסחה אותן, מסנגרות על המטופל מכל עבר, תוך עידודו לביצוע השינוי המחויב, בעוד המטפל אינו נהנה מזכויות יסוד כמו של המטופל. אמנם, אחת מהנחות היסוד מכירה בנטייתו האנושית של המטפל לשגות, ואולם בשונה מהמטופל, שבהגדרה "אינו יכול להיכשל", מונחת על המטפל האחריות להצלחת הטיפול, ומרשה מעמידה לעזרתו שפע של כלים שיתמכו בו לאורך הדרך הקשה.

בעת האחרונה, אני שם לב לעוד ועוד עקבות, "מזכרות" ואולי אף צוואות שהטמינה מרשה בדרכה, כמורשת למען הדורות הבאים. תזכורות אלו קוראות־מפצירות בנו המטפלים להכיר בגודל התפקיד שאנו נושאים ובקדושת המשימה שהתנדבנו אליה. לא מן הנמנע, כי אנו מהווים את החוט האחרון הקושר אדם לחיים. לפיכך, איננו אחראים רק על הטיפול; אנו אחראים על המטופל, עד אשר יוכל ליטול את מושכות חייו בעצמו ולקבל על עצמו אחריות לחייו. "

כשנתקלתי בעוד ועוד דוגמאות לדרישות המחמירות שלה ממטפלים, התחזקה בי התחושה וההבנה שמרשה רקחה לתוך יסודות הטיפול המוכרזים (שינוי, קבלה, דיאלקטיקה) מרכיב רוחני נוסף, אשר הפונקציה שלו היא מוטיבציונית. בניגוד לתיאוריה, מרכיב זה אינו עוסק ב"מה", אלא אך ורק ב"איך". כל תפקידו בעולם הינו לחזק את ידי המטפלים במלחמתם על כל מטופל, במאבק כנגד חוסר תקווה, בהכרח ובאומץ להעז ולנסות פעם אחר פעם, מטופל כמטפל, צוות החותר בסירה אחת בדרך לחוף מבטחים.

וכאילו לא די בכל ההקרבה הנדרשת, מזהירה אותנו מרשה גם מכך: " אל תצפו לתודה מהמטופל אם אתם מנסים לסייע לאדם שנמצא בגיהינום. ואל תפרשו זאת באופן שגוי, כסימן שאינכם מעניקים לאדם זה את שהוא צריך באופן כה נואש. התודה, כך למדתי על בשרי, תוכל להיאמר בהמשך (עמוד 94, תרגום חופשי).

 הטיפול שנוסח והורכב על ידי מרשה לינהאן הולך ומתרחב בעולם הן בפריסה הגיאוגרפית ובמידה שבה הוא נפוץ וזמין, והן בטווח האבחנות שבהן נעשה בו שימוש בהתאמות הנדרשות. כך גם המחקר בו, הינו הרב ביותר מבין כלל הגישות מבוססות המחקר.

אנו באגודה הישראלית ל-DBT מכירים בזכות ובחובה שנפלה בחלקינו, לטפל, ללמד ולהפיץ את הבשורה לאנשים הסובלים ומתמודדים עם מצבים נפשיים מורכבים ולמשפחותיהם.

דילוג לתוכן