המלצות על ספרים

Linehan, M. M. (1993). Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. Guilford Publications.‏

הספר הראשון שכתבה מרשה לינהאן על טיפול התנהגותי-דיאלקטי, ופורסם ב1993. הספר כולל התייחסות מקיפה לפילוסופיה שמאחורי הטיפול ולכל מרכיבי הטיפול. עד היום זהו ספר חובה בהכשרות הDBT שעורך המכון של מרשה לינהאן, וגם בעיניי אין לו תחליף ראוי.

מומלץ מאוד לקרוא את הגרסה המקורית.

קרן ניסן-אילסר, MSW

Linehan, M. M. (2014). DBT Skills training manual. Guilford Publications.‏

ספר זה של מרשה לינהאן כולל את פרוטוקולי העבודה ואת חומרי הרקע הנחוצים למטפלים\ות שמלמדים\ות את המיומנויות הבסיסיות של טיפול התנהגותי-דיאלקטי. זוהי המהדורה החדשה ביותר של המיומנויות, שראתה אור בסוף 2014.

כיוון שטיפול התנהגותי-דיאלקטי הוא טיפול מבוסס ראיות, שממשיך להתפתח בהתאם לממצאי מחקרים, מאוד מומלץ לעבור להשתמש בספר זה. בספר תמצאו הרחבה משמעותית של כל פרקי המיומנויות (קשיבות, יעילות בינאישית, וויסות רגשי ועמידות במצוקה), כולל פרק על קשיבות  מפרספקטיבה רוחנית, הרחבה של מיומנויות יעילות בינאישית עם "דרך האמצע" וכן פרק על עמידות במצוקה כשהמשבר הוא התמכרות.

מומלץ מאוד לקרוא את הגרסה המקורית.

קרן ניסן-אילסר, MSW

Linehan, M. M. (2014). DBT Skills training handouts and worksheets. Guilford Publications.‏

ספר זה מ2014 כולל את דפי המידע ודפי העבודה העדכניים יותר מבית מדרשה של מרשה לינהאן. רוכשי\ות הספר אף מוזמנים\ות להוריד את גרסאות הPDF של הספר, על מנת להשתמש בו עם לקוחותיהם\ן. 

קרן ניסן-אילסר, MSW

Dunkley, C., & Stanton, M. (2013). Teaching clients to use mindfulness skills: A practical guide. Routledge.‏

שבעת מיומנויות הקשיבות מהוות נדבך משמעותי ובסיסי בטיפול התנהגותי-דיאלקטי. תרגול קשיבות פעמים רבות מציב אתגרים בפני מטפלים\ות ומטופלים\ות, המתקשים\ות לתרגל בהתמדה ובאופן יעיל. בספר זה מובילה אותנו כריסטין דאנקלי בחוכמה ובקלילות להבין מושגי מפתח בתחום הקשיבות, ללמוד כיצד לבחור ולבצע את התרגול באופן מיטבי, כיצד להגביר מוטיבציה לתרגול וכיצד לבצע את תהליך המשוב המתלווה אל התרגול. כריסטין מביאה אלינו בספרון זה, הכתוב באנגלית יחסית פשוטה, הסברים מקיפים כיצד לפתור קשיים שמתעוררים בעת וסביב התרגול ומנגישה לנו תשובות לשאלות נפוצות (כולל מה ההבדל בין קשיבות להרפייה) באמצעות תיאורי מקרה שמאפשרים למטפל\ת להתמקצע בשימוש ובלימוד מיומנויות חשובות אלה. ניתן לרכוש גם ספר משלים, המיועד למטופלים\ות.

קרן ניסן-אילסר, MSW

Dunkley, C. (2020). Regulating Emotion the DBT Way: A Therapist’s Guide to Opposite Action. Routledge.‏

בספר זה כריסטין דאנקלי לוקחת אותנו למסע מרתק, במהלכו היא מדייקת עד לפרטי פרטים כיצד להשתמש בצורה מקיפה ויעילה במיומנות "פעולה הפוכה" (opposite action). "פעולה הפוכה" היא אחת מהמיומנויות המרכזיות במודולת ויסות רגשי, ותפקידה לעזור לאדם להפחית\להגביר עוצמה רגשית. כשאנו מיומנים.ות בשימוש ב"פעולה הפוכה" אנחנו יכולים.ות להיעזר בצורה מועילה יותר במסרים הביולוגיים שמוסרים לנו רגשותינו ולעשות בחירה מושכלת כיצד נכון לנו לפעול.

הקורא.ת עובר.ת עם כריסטין דרך הרגשות המרכזיים, תפקידם, הדרכים להשתמש ב"פעולה הפוכה" (גם ברמה הגופנית-תחושתית) כדי לווסת אותם (למעלה\למטה) והאופן שבו מציעים למטופל.ת את השימוש במיומנות. הספר כולל וינייטות טיפוליות המדגימות את אופן העבודה הקלינית.

עבורי ספר זה הוא מדריך המספק כלים משמעותיים והמעורר את הסקרנות להבין עוד יותר את עולם הרגשות.

קרן ניסן-אילסר, MSW

Swales, M. A. (Ed.). (2018). The Oxford Handbook of Dialectical Behaviour Therapy. Oxford University Press.‏

ספר עב כרס ומקיף, הכולל מידע תיאורטי ומחקרי יחסית עדכני בנושאים שונים בהם עוסק הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי. ביניהם: ניהול קבוצת עמיתים יעילה, הרחבת מידע על התיאוריה הביו-סוציאלית, בניית המשגת מקרה, התאמת טיפול התנהגותי-קוגניטיבי לאוכלוסיות שונות ולמערכי טיפול שונים, כיוונים עתידיים של DBT ועוד. כל פרק בספר עומד בפני עצמו. הספר מומלץ למי שמעוניין.ת להעמיק את ידיעותיו.ה בתחומים אלה, ולהתעדכן בתוצאות עדכניות (עד 2018) של מחקרים.

קרן ניסן-אילסר, MSW

Linehan, M. M. (2021). Building a life worth living: A memoir. Random House Trade Paperbacks.‏

ספר אוטוביוגרפי שכתבה מרשה לינהאן, ובו היא מתארת את נסיבות החיים שהובילו לאשפוזה בגיל ההתבגרות במוסד פסיכיאטרי סגור ולהחלטתה לעזור לא.נשים לצאת מהגיהנום הפרטי שלהם.ן. החלטה זו היא שהביאה אותה לבנות את הטיפול ההתנהגותי-דיאלקטי ולהשפיע באמצעותו על אלפים רבים של א.נשים מסביב לעולם. מרשה לינהאן שוזרת בספרה חלק מהמיומנויות של הטיפול ההתנהגותי-דיאלקטי ומספרת על השימוש האישי שהיא עושה בהן.

עבורי הספר מהווה השראה לשימוש במיומנויות בחיי הפרטיים ולעבודה הטיפולית עם המטופלים.ות שלי. הקריאה בו משמרת אצלי את התקווה שניתן לבנות חיים ששווה לחיותם ולחיות חיים כאלה, לצד הסבל האנושי ושבהחלט קיימות דרכים להפחית (אם כי לא להעלים) את עוצמתו של הסבל.

קרן ניסן-אילסר, MSW

Miller, A. L., Rathus, J. H. (2015). DBT Skills Manual for Adolescents. New York, NY: The Guilford Press.

בספר זה פורסים מילר ורת'ס את ההתאמות של טיפול התנהגותי-דיאלקטי לבני נוער ולבני המשפחה שלהם, מלמדים צעד אחר צעד כיצד ללמד את המיומנויות באימון המיומנויות ומציגים דפי מידע ודפי עבודה המותאמים לבני נוער. הספר מומלץ למטפלים.ות שמכירים.ות את הDBT הסטנדרטי ומעוניינים בהתאמתו לבני נוער ולבני משפחותיהם.

קרן ניסן-אילסר, MSW

דילוג לתוכן